Skrivet av Björn Hagström cyklist, (snart 60)

Paris-Brest-Paris 2007, i år 1227 km, där jag var anmäld i 84 timmarsgruppen.  

 

 

Så minns jag turen !

14-8 Så var det dags för det ”stora cykeläventyret”. Med trimmad kropp och fullutrustad cykel bar det av mot Paris. Det blev en lugn resa ner med husbussen för vi hade gott om tid. Väl i Paris tog vi in på en camping i centrum några nätter. Vi (min hustru Anna och jag ) hann göra Paris med bl.a Montmartree, där alla konstnärer håller till. Helmysigt att bara sitta, med ett glas vin och se allt folk, för det är mycket folk.

 

19-8 åkte vi för att besikta cykel och hämta ut alla papper. Som vanligt i Frankrike är det ett organiserat kaos, allt tar tid men blir rätt till slut. Kontroller, kontroller och åter kontroller. Nåja, allt gick bra och vi kunde återvända till campingen, som låg ca 25 km från start.

 

Måndag före starten blev en sista smörjelse av cykeln, tog det lugnt medan Anna tog en heldag i Paris på egen hand. Senare på kvällen åkte vi till ”Svenskhotellet” ca 2 km från starten.

 

Hade svårt att somna, blev nog inte mer än ca 3 timmars sömn innan vi steg upp kl. 03.00

Lastade i så mycket havre det bara gick, den tiden !

 

Kl. 05.00 gick starten för 84 timmars. 717cyklister på en gång. Å hej vad det åktes ut ur Paris. Full fart från första början, lättåkt för att det gick mycket utför. Efter ca tre mil, klungan uppbruten i grupper på ca 50 i varje. Men, det gick fort, hastighetsmätaren visade för det mesta på 35-40 km i timmen. Så kom första kallsupen efter ca 4 mil. Fullt ös på regnet och som det regnade säkert i 5-6 mil ! Så kom kallsup nr två ! Snacka om backar ! Hade det stått en dopingspecialist där,  så vete tusan !!!!!!  Uppför i all oändlighet sen ner, sen upp osv i ungefär fyra mil. Skulle det bli så här tänkte jag, kanske dags att ”varva ner”.

 

Kom in till första stoppet i Mortagne Au Perche efter 140 km med 28,4 km i snitt på  cykeldatorn. Kanske lite för fort……………………..Tog rast, åt lite, tankade i vatten i kroppen och cykelflaskorna och drog iväg.

 

Alla tidigare klungor upplösta, men det bildades nya, dock mycket mindre typ 8-10 st.

Gick med i den första som hann upp mig. Ny kallsup, kramp så in i h--------------

Bara att slå av. Jag som nästan aldrig drabbats av kramp. Kanske för lite vätska ? Drack ännu mer och mer och mer och i det oändliga. Stannade gång på gång för benen fungerade inte. Fick stanna och köpa mer vatten. Tog mig med ”nöd och näppe” till Villaines La Juhel, 222 kilometerskontrollen. Trots det började jag komma ikapp de första som startat 90 timmarsgrupperna. Hade alltså kört in minst 6 timmar på 22 mil inte så dåligt, bättre humör igen ! Stämplade in 13.36, nästan fem timmar till godo. Rast vila. Åt och drack ännu mer. Avslutade med kaffe och en stooooor kanelbulle, snacka om gott.

Vidare mot Fougeres. Försökte gå med en liten grupp, Det gick bra en stund, men i första backen var det kört, kramp igen. Modet sjönk rejält när gruppen försvann över krönet ca 300-400 meter före mig. Men sen jäklar, så blev det rullning utför en bra bit. På ca 3 km rullade jag ikapp gruppen. Modet upp, för då förstod jag att mina däck och hjul gick lätt.

Konstaterade sen under resten av turen in till mål att inte vid något tillfälle blev jag omrullad, men rullade om massor av cyklister ! Det sparar man energi på. Hade också konstaterat att det blir mycket ensamcykling.

 

Stämplade in i Fougeres efter 310 km kl 18.11. Hade då 5 tim 40 min till godo ! Det hade gått sakta tyckte jag på grund av all kramp. Åt och drack lite inför kortaste etappen till Tinteniac, bara 55 km. Kändes då som en liten träningstur. Provade lite i backarna och det kändes okey, ingen kramp. Blev på bättre humör under etappen. Inte minst för att jag hela tiden cyklade om massor av andra cyklister och det bara fortsatte med ensamcykling.  Stämplade in i Tinteniac kl 20.55 hade ökat marginalen till 6 tim och 15 minuter inte så mycket men bra ändå. Åt och drack ännu mer inför kvällens sista etapp i mörker.

 

Så kom regnet igen, men det var ju ”bara 85 km” till Loudeac där Anna stod med vår husbil. Det blev långa 85 km. Svart svart svart så in i bomben. Inga vägmarkeringar bara svart asfalt. Farten sjönk trots att jag hade grymmt bra lysen. Men när det blev utförs-backar öste jag på när andra fick bromsa i mörkret. Tjänade en hel del tid på bra lyse.

25 km kvar, då hade en liggcyklist sladdat omkull i ett vägbyte. Förmodligen för att inte ”hjärnan fungerade”. Han var helt slut och borta i skallen. Stannade tillsammans med två andra och hjälpte honom under ca 10 minuter att kvickna till. Sista 25 km var oändliga, tog säkert en och tjugo att cykla. Mörkt, regn, trött och allmänt less just då. Hade räknat med att vara i Loudeac, 450 km mellan kl 23-00, men kom in till kontrollen ca kl. 01.15.

Hade utökat marginalen till 7 timmar ändå ! Kunde ha stämplat in ända till 08.15 på onsdagmorgon. Facit för dan, hade tappat ca 1.30 på all kramp. Kollade cykeldatorn, det blev 26,5 km i snitt första etappen. Det var jag mer än nöjd med. Nu väntade varm dusch, mat och en varm säng i bussen inför nästa etapp Loudeac-Brest-Loudeac som var ca 33 mil.

 

Sov ca 3,5-4 timmar. Laddade havre och lyssnade på regnet. Det tar emot att starta i regn.

Kom iväg halv åtta mot Brest och regnet hade slutat. Toppen ! Tack vare uppehållet hade min marginal krymt rejält. Behövde vara i Carhaix-Plouguer senast 12.55.

Nu kom kallsuparna i rad……………. Vilka härliga backar, uppför !  På vägen mot dagens första kontroll kom en hemlig kontroll ! Kan tänka mig att någon försökte ”lifta lite” mot Brest. Kollade cykeldatorn vid första kontrollen i Carhaix-Plouguer, 18 km i snitt efter 75 km, måste ha varit mycket uppför ! Stämplade in 10.53 trots alla backar, med marginal 2 timmar. Var  på gott humör eftersom det var skapligt väder, med lite motvind. Satte mig ner med en baugette en öl och en Coka-Cola, jag som inte dricker Coka-Cola ! Men, det var himmelskt gott. Fortsatte efter ca 20 minuters paus !

 

Så kom till slut längsta backarna, inte så branta, på närmare två mil. Långt långt bort uppe på ”kalfjället” såg man en tv-mast och husbussar parkerade. Det var ”toppen”. Bara växla ner och trampa på i det oändliga. Cyklingens högsta punkt, precis som på kalfjället med milsvida utsikt. Så kom då backen utför……oh hej vad det gick undan ner till botten. Mån tro hur många cyklister jag rullade om ?  Sedan börja klättringen upp till kontrollen i Brest. Stämplade in 15.26 med mer än tre timmars marginal, härligt. Som vanligt lite förtäring och dricka. Tog inte så lång paus ca halvtimmen. Träffade några Svenskar och pratade backar !!!!!!!!!!!!!

 

På väg mot Loudeac igen, då mötte vi massor av cyklister på väg mot Brest. Konstaterade efter ett par timmar att de som vi mötte aldrig hinner in och stämpla i tid. Surt !

Backarna på tillbakavägen gick bättre än vad jag hoppats på, sulade på rätt bra mot kontrollen i Carhaix-Plouguer igen. Stämplade in 20.05 Måste ha åkt bra för nu var marginalen 5 timmar. Väl där blev det ett kort stopp ca 30 min. Eftersom regnet startat om igen, ville jag sticka så fort som möjligt och cykla i ljuset så länge det gick, eftersom jag visste att det kommer häftigt branta utförsbackar. När det väl var kolmörkt och regn var en del backar utför som att falla i ett mörk hål rakt ner ! Som vanligt sjönk farten i mörkret men klarade till sist ett snitt på nästan 24 km/tim. Fortfarande mötte vi cyklister som var på väg mot Brest, typ ett dygn försenade ! Stämplade in i Loudeac 23.55 med drygt 7 timmars marginal Återigen varm dusch, mat och en varm säng. Tog mig tid och sov hela sex timmar ! Strålande !

 

Andra morgonen efter start. Härligt när det står Paris på skyltarna och ”bara” 450 km kvar. Hade bestämt mig för 31 mils dagsetapp och Anna skulle möta upp i en kontroll efter 22 mil. Startade i regn med vindstopper på, men efter ca 5 km var det för varmt för mig så då blev det vindstopper av. Satte på mig reflexvästen som fungerade toppen som vindstopperväst. Ganska lätt cykling, men med lite motvind mot Tinteniac med gott mod. Hoppsan, hemlig kontroll igen efter ca 4 mil, mån tro hur många som missat den ?

Trotts allt fanns det några mindre backiga avsnitt, så var denna etapp. Den var 85 km lång.  Stämplade in 11.47 med två timmars marginal. Nu rullade det på, på ”ren rutin” men snittfarten har sjunkit lite, undrar varför ? Kan väl inte vara trött ! Konstigt ! Jag som hela tiden passerar andra cyklister !

 

Återigen på kortaste etappen mot Fougeres, bara 55 km. Humöret på topp, draghjälp i god fart av ett tandempar i ca 2-3 mil. Tandemare är bra, för det går fort på slätåkning och utför men sakta uppför, det passade mig perfekt.

Stämplade in i Fougeres, 14.42 med 3 tim och 20 min marginal.  Mer mat, öl, coka-cola,

nötter och lite karameller, innan avgång.

 

Med gott mod mot Villaines-La-Juhel, 82 km där Anna skulle möta upp med husbilen. Fick torra kläder och mat, kändes bra att sticka iväg mot Montagne-Au-Perche.

 

Den blev en lååååååååååång etapp. Sista två milen såg man ljuset från Montagne-Au-Perche, men kom ”aldrig fram”. Det gick hela tiden upp och ner, backe på backe på backe……………. Nu är man framme, trodde jag, till slut, men fortfarande 5 långa j-vla kilometer och surväder…………….

 

Stämplade in till slut 00.38 med över 6 tim och 30 min marginal. Över 23 i snitt, va bra, för jag tyckte det gått så sakta i mörkret ! Anna hade lyckats parkera husbussen på ett ställe där man bara inte kunde parkera för det var så trångt. Snacka om precision i körningen.

 

14 mil kvar och gott om tid. Bara ett mekaniskt haveri eller krasch eller, eller……….

Hade en plan att starta om ca kl. 6 på morgonen. 11 timmar för de sista 14 milen, gott om tid. Trotts allt räckte det med 83 timmar 59 minuter för att klara tiden ! Det var målet.  !

 

Somnade gott men vaknade typ halv fyra. Sa åt Anna, lika bra att stiga upp och dra iväg.

In med havre så mycket det gick. Startade sista etappen kl 5.  Första fyra milen, återigen samma kallsupar för backarna. Då förstod även jag hur trött en del var. Överallt sov det cyklister, I diken, efter vägrenen, på sidovägar, mot stenmurar, i busskurer ja överallt. På en sidoväg låg ca tio cyklister i rad med lysena på och sov ! Då tycker man synd om dem.

Stannade till en stud i en liten by med bageri, åt typ ett vinerbröd plus en Coka, det var jättegott just då efter ca 2 timmars cykling. Nu hade det ljusnat och modet steg åter.

 

Efter alla backar blev det slätåkning i ca 4 mil mot Dreuex, dock inte samma väg som när vi åkte från Paris. Fransmännen är lite luriga upptäckte jag. Det stod en Fransman med skyllt 5 km kvar, enligt trippen var det 13 km kvar till sista kontrollen, trippen stämde förmodligen.  Instämpling i Dreux  9.19.  Tre tim marginal. Tog mig tid ca 1 tim och åt tillsammans med flera andra svenskar.

 

Mot Paris, 69 km och 6 timmar 20 minuter marginal innan mål. Hade satt på mig den fina Svenska Paris-Brest-Paris-tröjan, blå och gul. Man kände sig som en deltagare i ett landslag. Rullade på ganska bra men tog det samtidigt lugnt för att inte hamna i tråkigheter. När det var 10 km kvar ringde jag Anna, snart framme. Men, det blir aldrig som man tänkt sig. Typ 20 rödljus stoppade färden, som tog ungefär en och en halv timme ! Hann återigen i kapp ca 10 svenskar som cyklade 90-timmars. I samlad formation rullade vi in i sista rondellen. Massor med folk som skrek och jublade, en otrolig känsla, nästan så det kom en liten tår i ögat ! Återigen väntan ca 30 min för sista instämpling. Men, 13.48 var det klart. 80 timmar och 48 minuter. Hade då 3 och 12 tillgodo. Lyckan var fullständig. Mindre trött än jag hade förväntat mig trots att det bara blev ca 12-13 timmars sömn under 122 mil cykling och bara ca 18 timmars sömn under sista fyra dygnen. Hade 22 i snitt sista etappen, ett tecken på att inget fick hända eller kanske lite trötthet ?

 

Senare på kvällen middag med de svenska cyklisterna, men kl. 21.00 var jag inte så kaxig längre utan kröp ner i sängen.

 

Lite fakta.

Cyklas vart fjärde år, i år för 16:e ggn.

Cyklas som brevet (franskt ord) med min och maxtid vid varje kontroll som ska hållas. Missar man maxtiden vid en kontroll är man utesluten, men kan fortsätta cykla. Fortare än mintiden, då är det bara vänta för att stämpla in vid kontrollen.

Dessutom kör kontrollanter efter banan hela tiden. Missköter man sig, kan man få avdrag på tiden, t,ex otillåten service.             

 

Man cyklar alla typer av cyklar, typ vanliga, racer, MTB, tandem, tridem, trehjulingar, heltäckta, liggcyklar, med 1, 2 eller 3 cyklister, liggcyklar med en framåt en bakåt, osv.

 

Det finns tre olika klasser. 80 timmar, 84 timmar och 90 timmar totalt. Man väljer själv klass efter förmåga.

I 84 timmarsgruppen där jag cyklade har man på sig 37,5 timmar totalt Paris-Brest och 46,5 timmar Brest-Paris. Alltså 9 timmar mer tid tillbaka.

Flest cyklar 90-timmars (ca 3000)

 

Startande i år  totalt             5162

Bröt sammanlagt    totalt     1459

Kom i mål  totalt                  3703

 

Flest bröt  eller var försenad i Carhaix efter 53 mil.

Total klättring i backarna ca 11000 m.

Meddellutning 4 % (min cykeldator) (vätternrundan 2% min dator)

Max lutning 22%  (min cykeldator) (vätternrundan 8% min dator)

Största nivåskillnad Brest-La Feuillee 351 m på 54 km.

Mest uppför Kermaria-La Feuelle 450 m klättring på 30 km.

 

Lyckades själv hålla 24,54 i snitt, cykeltid över 1227 km. Hade räknat

Med ca 22-23.  Räknat på totaltid 80.48 blir det 15,19 km/t.

 

Reserverar mig för eventuella felaktigheter, men tror det mesta är rätt !

Med många hälsningar från Björn Hagström cyklist & Anna Hane service.

E-mail lappi@telia.com