Inför Anmälan från Bengt Sandborgh:
 
 
Det börjar dra ihop sig för anmälan till Paris-Brest-Paris. Här kommer information om detta plus några saker till.
 
Anmälan
Anmälningsblanketten bifogas. Denna ska fyllas i, en sida, och postas till mig så snart som möjligt. (Skanna och maila går också bra.) Du behöver inte fylla i "homologation numbers" för dina kvalificeringslopp. Den informationen har jag. Samma gäller för "Club ACP Code".  Vi kommer att ange 11:00 som önskad tid för cykelinspektíonen på söndagen. Den 11/6 kommer ACP att göra anmälningar möjliga on-line. Då kommer jag att registrera din anmälan via nätet.  Du kommer att få en bekräftelse på registreringen till den e-postadress som du anger. Du måste vidarebefodra en kopia på denna kvittens till mig (bengt.sandborgh@randonneurs.se).
 
Val
Du måste välja startgrupp. Detta går inte att ändra i efterhand! ACP har satt en gräns för hur många som tillåts starta i 90-timmarsgruppen. Den är 3000 st. När det är fullt kommer inga anmälningar till denna grupp att tas emot. Man får välja mellan 84 och 80 timmarsgruppen istället. Det innebär att den som känner att han/hon måste köra i 90-timmars måste vara tidigt ute för att vara på säkra sidan. Du måste köra en tidigt 60-milare och kan inte vänta tills den 23 juni!
Du måste även beställa den "officiella PBP" tröjan om du vill ha den och en måltid innan loppet. Jag rekommenderar alla som tänker starta i 80 eller 90-timmarsgruppen att välja denna måltid. Den är prisvärd. Måltiden går även att köpa för ev. följebilsförare och annat sällskap.
DVD. En DVD ingår i startavgiften. Du kan beställa fler.
 
Betalning
Betalning sker till mitt PlusGirokonto 442 79 28-9 samtidigt som du skickar anmälningsblanketten. Priser i svenska kronor:
Anmälan: 965:-, Måltiden 115:-, Extra DVD 95:-, ACP PBP-tröja 285:-. Betala inte för avbeställningsskyddet. Vi får € 3 i rabatt när vi registrerar på nätet och tar emot handlingarna per e-post. Jag registrerar inget på nätet innan pengarna finns på mitt konto!
 
Övriga handlingar
De analoga handlingar som ska skickas till Frankrike: läkarintyg, kopia på försäkringbevis (hemförsäkringens reseförsäkringsbevis duger) och ett passfoto 35*25 mm (Just så stor. 2003 fick jag sitta och klippa rent foton, inte kul) ska skickas hem till mig. (Söderliden 24, 181 60 Lidingö) så att jag har detta senast den 1:a juli. De adresslappar som nämns fixar jag.
 
 
Tips:
Läkarintyg: Det finns inga krav på språk på intyget. Engelska eller till och med svenska är ok. Det behöver bara stå t.ex "Jag har undersökt NN och inte funnit några medicinska skäl för att NN inte ska klara av att genomföra Paris-Brest-Paris, ett 1200 kilometers cykelmotionslopp."
Val av startgrupp: 80-timmars: Hetsigt och snabbt i början med ganska mycket vurpor. Sedan glest med folk och tråkigare. 90-timmars: Mycket folk och trångt på kontrollerna. Men folkfest. 84-timmars: Har många fördelar: Naturligare dygnsrytm och sovmönster. Många duktiga cyklister men ingen hets. Inga köer i början, men det bli mer trängsel när man kommer ikapp 90-timmars. Nackdelar: Man måste bo nära starten och det kan vara svårt att få tag i rejäl frukost innan start.
 
Hotell vid starten
Vi, Audax Clubs Nordique, den informella samarbetsorganisationen för randonneurklubbar i Norden, har bokat 25 dubbelrum på samma hotell som vi använt sedan 1991. Dessa rum är för svenska och norska åkare. Med största sannorlikhet kommer efterfrågan på dessa rum att överstiga tillgången. Enl. vilka principer vi kommer att fördela platserna är inte spikat. Men det lutar åt att vi kommer att i första hand tilldela platser till de som representerar en klubb som arrangerar randonneurlopp. Dvs Fredrikshof, Hisingens CK, CD Distans, IOGT/NTO Skövde, Örebrocyklisterna, ACN Kil och Alnö CK. Det finns flera åkare som är medlem i mer än en klubb. Med representerar avser jag den klubb man kört kvalificeringsloppen för. Cyklister har företräde framför följebilsförare och ev annat sällskap. Enkelrum endast om det finns platser kvar.
Priset är € 67,50 per person och natt inklusive halvpension (frukost + middag) exkl dryck. Det går ej avstå från halvpensionen. Normalt för den som startar måndag kväll och kommer i mål fredag eftermiddag blir det 3 nätter (lör-sön, sön-mån och fre-lör). Det ska inte vara några problem att komma tidigare och åka senare. Anmäl ditt intresse för plats på hotellet till mig snarast.
 
 
Med cykelhälsning
 
Bengt Sandborgh
 
Från Bengt 11/7-07 :

Hej!

 
Då var äntligen pappersexercisen med alla anmälningar avklarad. Det är 94 st startande från Sverige i år. Ett rekord. Vi var 51 anmälda förra gången.
Nästa steg i processen är att du kommer att få mer e-post från Frankrike med handlingar som kommer att behövas för att du ska få starta.
Lite statistik om oss som ska åka:
Medelålder: 49 år
Äldst: 70 år
Yngst: 24 år.
Antal kvinnor: 4 st
Startar för första gången: 59 st
Veteraner: Jean-Claude Muzellec har tidigare klarat av 7 st PBP, Ulf Sandberg 4 st, Håkan Bylin, Bengt-Göran Olsson och undertecknad 3 st.
Så snart vi fått våra startnummer kommer jag att skicka ut en deltagarlista.
 
Hotellplatser på "svensk"-hotellet har fördelas. Tyvärr är det bara 2 av 3 (ca) intresserande som fått plats. Har du inte blivit kontaktat av BeGe eller mig redan har du inte fått plats. Hotellets hemsida med "hitta till oss" information om du vill komma och hälsa på: http://www.amarys-guyancourt.com/anglais/index.htm
 
På söndagen den 19/8 är det cykelinspektion och uthämtning av handlingar. Du har fått en tid tilldelad runt 11:00. Till inspektionen ska medföras handlingarna som du får per e-post inom 2 veckor, cykeln fullt utrustad med belysningen samt reflexvästen. Du ska även ha montera ramnummerlappen på cykeln. Ramnummerlappen får du där nere. Siffrorna på ramnummerlappen är färgkodade på samma sätt som tidigare. Röda siffror för 80-timmarsåkare, gröna för 90 och blåa för 84-timmarsgruppen. Nytt för i år är violetta nummer för "special"cyklarna med start kl 21:00.
 
Inför Frankrikeresan är det bra att kolla passet så att det inte löpt ut. Enl. Schengenavtalet behöver man inget pass för att resa inom "zonen" men man är skyldig att alltid medföra en legitimation, där medborgarskapet framgår, när man är utomlands. De vanliga svenska legitimationerna visar inte medborgaskap, det gör bara passet eller det internationella id-kortet som kan fixas på samma ställe som pass. Men jag rekommenderar passet. Jag är inte säker på att alla säkerhetsvakter och poliser nöjer sig med id-kortet även om det är ok enl. Schengenavtalet.
 
Det är också lämpligt att gå in på http://www.forsakringskassan.se/tjanster/eu-kort/index.php och beställa ett EU-kort om du inte redan har sådant. Kortet ger dig rätt till sjukvård på samma vilkor som en inhemsk medborgare när du besöker att annat EU-land.
 
Dricksvatten: Du kommer att dricka kopiösa mängder vatten under loppet. Kranvattnet i Frankrike är ok att dricka. Men det är mer klorerat än vad vi är vana vid så smaken är inget vidare. Det är därför det säljs kubikmetervis med flaskvatten i varje franskt snabbköp. Evian, Vittel och allt vad det heter. Finns på alla kontroller.
 
Kontanter: På kontrollerna är det kontant betalning för allt. Ta med ca 200 Euro + ett kort för uttag i uttagsautomater om du måste ha mer kontanter för att betala en större cykelreparation t.ex.
 
Starten: Du måste vara i mycket god tid till starten. Man börjar att köa för starten redan flera timmar innan utsatt tid. För den 3000 man stora 90 timmarsgruppen kommer de första att köa redan innan 80-timmars har startat. Den som kommer sent till sin 80-timmars start kan få det kämpigt att ta sig fram! Alla startgrupper kommer att delas upp i flera mindre startgrupper med 7-800 åkare med ca 10-15 minuters mellanrum. Du får en markering i startkortet som visar vilken grupp du kom iväg med och din tid räknas därifrån. För 90-timmarsgänget innenbär det att det kan vara upp till en timme mellan första start och sista. Och så har du varit på plats sedan 18-19:00. Lång kväll mao. OBS! Du ska stämpla ditt startkort innan start! Stämplingen öppnar betydligt tidigare än själva starten.
 
De första milen sker med eskort av motorcyklar som inte får köras om. Det är inte många som av oss svenskar som tidigare har suttit i en klunga med 800 cyklister. Vurpor sker och det är mycket rondeller och farthinder på den första biten. Man måste vara på sin vakt och köra defensivt. Eftersom du troligen inte hinnar se alla farthinder kommer du och din cykel att skakas om rejält ett par gånger. Allt som inte är fastsatt ordentligt kommer att ramla av, garanterat. Kolla och kolla igen att allt sitter skruvat, tejpat eller surrat ok innan start!
 
I mörkret och röran är det lätt att tappa bort sina kamrater. Ett tips jag har är att köpa engångs lysstavar på Teknikmagasinet (t.ex ). Det finns små 4 cm långa som brinner med grönt ljus i 4-6 timmar. 19:- för 2. Tejpa på hjälmen eller sätt på Camelbaken så att den är synlig bakifrån.
 
Det som är viktigast för mig och för fransmännen det är att du klarar av loppet utan att bryta. Det finns absolut ingen som bryr sig om vilken tid du får. 89 timmar och 59 minuter är precis lika bra som 59 timmar och 59 minuter. Om vi svenskar sticker av mot övriga länder när det gäller DNF(Did Not Finish)-procenten kommer ACP att höra av sig. Har vi en lägre %-andel som bryter än genomsnittet får vi beröm för att vi har skickat så väl förberedda åkare. Vad som händer om vi har en högre får ni gissa själva. För PBP 2003 var den 13,5% av utlänningarna som bröt. För vår del var det 18%, inte bra.
 
Vi som bor i ett relativt platt land är inte vana vid terrängen. Ta det lungt i backarna och växla ner ordentligt! Det sliter oerhört på knäna att göra som många gör här hemma, att ta backarna med kraft utan att växla.
 
Man ska betrakta etappen ut till Brest som en tävling och hemresan som touring. 90-timmarsgruppen har 41 timmar på sig för utresan och 49 för hemresan. Sitt på café, fotografera etc. på hemvägen. Var fokuserad och målmedveten på kontollerna. Att kapa 10 minuter på varje kontroll är 1,5 timme! Sov när det är mörkt så kostar det mindre distans. (Din snittfart sjunker alltid i mörkret.) Om du lyckas bygga upp en hygglig tidsbuffert så känns det mycket lugnare och ditt självförtroende stiger. Att hamna i tidbrist är det sämsta som kan hända. Ingen tid att vila-> det går ännu långsammare. Och till slut är det stopp när du ska stämpla på nästa kontroll.
 
Bryt aldrig förrän du blir stoppad. Dvs att stämplingen är stängd eller en läkare säger ifrån. Försök inte räkna ut om du hinner eller inte. Det brukar bli fel, man är ganska dum efter x hundra kilometer och lite sömn.
 
Om du uppsöker sjukvården på någon kontroll så tänk på att du där är helt utlämnad till deras bedömning om du kan fortsätta eller inte. Det första du får göra när du kommer in är nämligen att lämna ifrån dig startkortet. Och du får bara tillbaka det om dom bedömmer att du är ok.
 
Om du bryter kommer du att få lite eller ingen hjälp från arrangören. Du får själv ordna med resan tillbaka till Paris.
 
Fransmännen gillar att skriva stentuffa regler, men är betydligt mer flexibla när det gäller bedömningen. 2003 var det en åkare som tappade bort sitt startkort men blev ändå godkänd. 1999 var det en som missade en hemlig kontroll som fick ok. Med andra ord, händer det något som enl. reglerna innebär att det är "kört" för dig, gå och prata med någon kontrollant och förklara hur det ligger till innan du kastar in handduken. I det två exempel jag nämde kostade det hela tidstillägg i resultatlistan, men det kan man väl leva med.
 
En fråga alla ställer sig är hur ska jag få min cykel att gå fortare/lättare? En artikel från den amerikanska tidningen "Vintage Bicycling Quarterly" som Jan-Olov Jansson har gett mig en kopia av, påstår att den enklaste och mest effektiva förbättringen du kan göra är att välja att åka på däck med lågt rullmotstånd. Man visar att en långsam cyklist som med nöd och näppe klarar PBP på 90 timmar skiljer det 5 timmar i åktid mellan det ett toppdäck och ett normaldäck Den snabba och starka åkaren som klarar av PBP på 50 timmar (cykeltid) på det bästa däcket skulle behöva 52,5 timmar med det sämre.
Tester i den tyska cykeltidningen "Tour" visar att Michelin Pro 2 Race är ett mycket lättrullande däck. Det finns även i 25 mm utförande för den som väger över 80 kg och har en ram som har plats för sådana däck. Continental har, efter ganska mediokert resultat i "Tour"-testet, i år släppt en version av Grand Prix 4000 däcket med en ny gummiblandning som, enl. Continental, rullar minst lika lätt som Pro 2 Race. Detta däck heter Grand Prix 4000S och är det däck som kommer att sitta på min cykel under PBP. Tyvärr har jag ännu inte sätt någon affär som säljer dessa i Sverige ännu, jag har beställt mina från Tyskland. Finns bara i 23 mm.
Eftersom jag passade på att beställa fler däck än vad jag behövde själv har jag fn 4 par till salu. Dessa kostar 600:- (Cyclecomponents) till 720:- (Cykelcity) paret (pris gäller gamla 4000). Jag säljer dessa för 500:-/paret.
Om du själv vill beställa från Tyskland kan jag rekommendera www.bike-discount.de De är en av de få tyska webshopparna som tar kontokort. Vid kortbetalning är frakten €15 till Sverige oavsett orderns storlek. Däck är otroligt mycket billigare i Tyskland.
 
Andra populära metoder att försöka göra sin cykel snabbare är att köpa dyra superlätta prylar. "Vintage Bicycling Quarterly" visar att det inte ger särskilt mycket effekt. Den långsamma åkaren skulle tjäna ungefär 1 timme med sk "aerohjul" medan snabbåkaren bara skulle vinna 20 minuter. Att spara vikt på cykeln och/eller packningen ger inte heller det särskilt mycket. Med en minskning med 1 kg sparar den långsamme 20 minuter medan den snabbe bara sparar 7 minuter. Inte heller den drastiska minskningen med 5 kg på cykel + packning ger mer än 2 timmar 45 minuter resp. 46 minuter för de två extremerna.
 
Andra tips
Pannlampa: Jag skulle aldrig kunna tänka mig att cykla PBP utan en pannlampa. Suveränt att ha när man letar pilar, kollar på cykeldatorn och mekar med cykeln.
Punkor: Om du får en punktering ska du på nästa kontroll ersätta din trasiga slang med en ny som du köper där. Kontrollera lufttrycket med en riktig pump på samma gång. Tänk på att med en vanlig minipump tar det drygt 100 pumptag innan du har normalt tryck i däcket.
Slangar: Om du inte har ett hjul som klarar sig med alla på marknaden förekommande ventillängder måste du har med dig ventilförlängare. Man kan inte vara säker på att få tag i slangar med långa ventiler på kontrollerna.
Shimano DuraAce nav och hjul: Har du nav eller hjul av den senaste 10-delade versionen av DuraAce-gruppen (de heter 78-någonting i artikelnummer)? Då bör du ha med dig den lilla bricka som medföljer alla 10-delade Shimanokassetter och som man sätter innerst när kassetten monteras på något annat nav oavsett fabrikat. Om hela bakhjulet skulle rasa och du får lov att köpa ett nytt är det troligast att meken har hjul med nav som passar både 8, 9 och 10-delade kassetter. Då behöver du brickan.
Följebil: Det är väldigt få som har anmält att de kommer att ha följebil i år av oss svenskar. Det är bra, det är fler som bryter bland de som har följebil än bland de som kör utan. Om du har följebil ska du planera så att den hjälper dig men du får inte vara beroende av den. Det får inte bli problem om följebilen går sönder och inte kan delta längre. I en följebil transporterar man bara mat och ombyten. Inget som du vet du inte kan klara dig utan. Tänk på att en fungerade belysning måste finnas monterad på cykeln dygnet runt.
Cykelservice innan PBP: Du ska montera nya däck, ny kedja och ny kassett när du går igenom cykeln. Kassetten får i alla fall inte vara så sliten att den inte fungerar ihop med ny kedja. Hur gamla är dina broms och växelwirar? Byt! Även om du har med dig reservwirar är det inget kul jobb att hålla på med vid vägkanten. Kolla bromsbeläggen. Hur gammalt är batteriet i cykeldatorn? Byt!
 
Fram för allt får du inte glömma bort att ha kul! Prata med andra åkare, stanna absolut vid någon av alla bord som lokalbefolkningen ställer ut. Folk blir överlyckliga om man stannar, tar en kopp kaffe och växlar några ord. Tänk på att alla som tittar gör det för att de beundrar deltagarna. Cyklister är hjältar i Frankrike!
 
Vi ses i Paris, eller snarare i Saint-Quentin-en-Yvelines!
 
 
Med cykelhälsning
 
Bengt Sandborgh