Paris-Brest-Paris 2011

Som framgår av informationen från Audax Club Parisien (ACP), t.ex. i pdf-broschyren, finns det en risk att ACP kommer att behöva begränsa antalet deltagare. ACPs målsättning är fortfarande att alla som vill ska få åka. Men om det inte går, på grund av myndigheters krav/beslut eller egna begränsningar, har man redan nu berättat hur detta är tänkt att gå till:

Hur många startplatser som Sverige kommer att få sig tilldelat beror på hur många svenskar som startade i PBP 2007, hur många svenskar som fullföljde PBP 2007 och hur många kilometer brevetlopp det åks i Sverige totalt under 2010.

När det gäller fördelningen av de svenska platserna kan man säga att ACP har delat upp alla i 6 prioriteringsgrupper. Grupp 1 innehåller alla som kört minst ett 1000 km Brevets Randonneur Mondiaux (BRM) sanktionerat av ACP eller ett 1200+ lopp sanktionerat av Randonneurs Mondiaux under 2010. Grupp 2 innehåller alla som kört minst ett 600 km BRM, grupp 3 minst ett 400 km, grupp 4 minst ett 300 km, grupp 5 minst ett 200 km och grupp 6 innehåller alla som inte kört några lopp alls under 2010.

De svenska klubbarna, som arrangerar brevetlopp, har tagit ett gemensamt beslut på hur åkare inom varje grupp kommer att rangordnas. En sådan rangordning kommer att behövas om det inte finns tillräckligt med startplatser för alla inom en grupp. Beslutet blev att vi kommer att i första hand rangordna åkare efter hur många kilometer brevetlopp man åkt i Sverige under 2010. I andra hand (om det behövs) har den som fullföljde PBP 2007 företräde och i tredje hand har den som startade, men inte fullföljde, PBP 2007 företräde. Om det fortfarande inte kan avgöras hur platser ska fördelas kommer antalet brevetkilometer i Sverige under 2009 att räknas. Sedan antalet kilometer under 2008 osv.

Anledningen till att vi valde denna modell är att vi då premierar de som i störst utsträckning bidragit till antalet startplatser totalt för svenskar.

I PBP 2007 hade vi 87 startplatser för svenska medborgare. För ACP gäller medborgarskap, inte var man bor, vilket känns lite märkligt för oss som bor i ett EU-land.

Om det blir kvotering eller inte kommer att bli klart i januari 2011. Då kommer vi även att få veta hur många startplatser vi får och därmed kan vi göra en lista över dem som kommer att få plats, förutsätt att man kvalificerar sig. För att kvalificera sig för PBP 2011 krävs som vanligt en full brevetserie (200, 300, 400 och 600 kilometers lopp) under 2011.